Ljudi se uvelike razlikuju u načinima nošenja sa životnim problemima pa tako i načinima nošenja s malignom bolešću. Mudro je zatražiti pomoć.

Tko je „survivor“? nemamo pravu riječ koja bi u prijevodu imala isto semantičko značenje kao u engleskom. Ponekad ćete čuti izraz „survajvor“ ili „survajvorica“. To su osobe koje su završile liječenje ili se još liječe od raka. Način života s rakom ovisi o samoj osobi, o vrsti bolesti, ali i o stadiju bolesti, liječenju, nuspojavama, količinom podrške, socijalnim i drugim prilikama.

Život s rakom odnosi se na zdravstvena i tjelesna, psihološka, socijalna i ekonomska pitanja s kojima su suočene osobe nakon završetka inicijalnog liječenja raka. Osobe koje žive s rakom nakon inicijalnog liječenja uključuju čitav raspon: osobe koje nakon liječenja više nemaju bolest, one koje nastavljaju primati lijekove kako bi se smanjio rizik od povrata bolesti, kao i osobe čija je bolest pod dobrom kontrolom i koje imaju malo simptoma, a primaju liječenje kako bi se rak zbrinjavao kao kronična bolest. Skrb o osobama koje žive s rakom uključuje kontrole radi praćenja, zbrinjavanje kasnih popratnih pojava liječenja te unaprjeđivanje kvalitete života, psihološkog i emocionalnog zdravlja. Skrb tijekom života s rakom također u određenim slučajevima uključuje i buduće liječenje protiv raka. Članove obitelji, prijatelje i njegovatelje također treba smatrati dijelom iskustva življenja s rakom nakon osnovnog liječenja. Život s rakom jedinstveno je i kontinuirano iskustvo, različito za svaku osobu i njoj bliske ljude. Tijekom života s rakom, ključno je u najvećoj mogućoj mjeri vratiti važne aspekte svojega života prije raka, i naći nove putove prema zadovoljavajućem životu u budućnosti. Dobro došli su svi koji Vam u tome mogu pomoći.

Potražiti pomoć čin je hrabrosti, a ne slabosti.

“Naučio sam da hrabrost nije nedostatak straha već trijumf nad njim. Hrabar čovjek nije onaj koji ne osjeća strah, nego onaj tko ga pobjeđuje.” – Nelson Mandela